Futur i globalització: escenaris previsibles per a les properes dècades. Una guia per a famílies amb fills adolescents i joves.
dimarts, 30 d’abril del 2013
39. Míssils balístics
Una manera
antiga, o tradicional, d’entendre la funció del professorat era considerar-lo
com una espècie de llançadora de míssils balístics, on els estudiants eren els míssils. Així, els professors “llançaven”, impulsaven els estudiants, per
a que mantinguessin, estrictament, una trajectòria prevista i preestablerta des del seu impuls inicial, i aixì assolir un objectiu determinat. Ara,
tot plegat, ja no és possible. Tot ha canviat. Abans els objectius eren fixos, visibles i propers i, per tant, dissenyar el recorregut dels
míssils-estudiants era senzill. Ara no: turbulències, objectius mòbils, escenaris
canviants, camps magnètics, manca de mapes, o saturació d’informació i incerteses
obliguen ara a que els míssils siguin “intel·ligents”. Han de ser capaços, en ple
vol, de prendre decisions, de corregir el rumb, d’encarar millor les
adversitats, adaptar-se al terreny, al clima, a les circumstàncies i les
necessitats. Ara el paradigma d’estudiant és el d’un míssil-estudiant “intel·ligent”
que, a mesura que avança, observa i s’adapta, i corregeix, si s’escau, el rumb,
la direcció i la velocitat. Aquesta idea d’estudiant “intel·ligent” és la que
orienta el concepte d’aprenentatge al llarg de tota la vida. L’estudiant “intel·ligent”,
a diferencia de l’estudiant analògic, és el que aprèn sobre la marxa amb una
gran capacitat d’adaptar-se i d’innovar.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Si us plau