Continuant amb
els comentaris de la darrera setmana, intentaré ara explicar la relació directa entre memòria i imaginació. Com deia, i per dir-ho d’una
forma gràfica, la memòria l’hem d’imaginar com un gran magatzem biològic amb les
parets i el sostre elàstics, poroses i gairebé transparents i amb infinits compartiments
i prestatgeries, on tot es mou. No hi ha res fix. Les seves parets no són gens
sòlides, sovint creixen del no res i també desapareixen per integrar-se en
espais més amplis.
Aquest gran
magatzem que és la memòria s’alimenta de grans canals d’entrada: els ulls,
l’oïda, l’olfacte, el tacte, el gust, les experiències o els somnis
contribueixen a crear memòria. I allà tot s’apila, el més vell està a sota i lo
nou a dalt, fins que se li posa a sobre un altre.
Per altra banda, què
es la imaginació? És el procés que se deriva de transformar lo percebut amb un
finalitat diferent al de la percepció primigènia. Es manipula el significat
dels objectes i dels escenaris on operaran de nou. Dalí, per posar un exemple,
manipula el rellotge, convertint-lo en tou o estira els peus de l’elefant fins
que són espigues altíssimes. Això és manipular el significat original dels
objectes i dels escenaris. Verdi fa el mateix quan composa La traviata. Il·lustra una historia mundana amb una dramatúrgia
absolutament diferent. Cortázar enalteix aquesta originalitat amb Rayuela. Crea diferents històries d’una
única història només modificant l’ordre de lectura dels capítols. Això és
imaginació i si poguéssim albirar com era el magatzem de la memòria d’aquests
tres grans genis –Dalí, Verdi i Cortázar– veuríem, segurament, que el cap de
tots tres era un gran magatzem sense parets. Un gran espai diàfan, intercomunicat,
ampli i generós on tot fluïa. La imaginació necessita espais mentals sense parets.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Si us plau